Deklaracja dostępności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Olsztynie

Koordynator dostępności

Na podstawie art. 14 ust. 1 i 2 oraz art.59 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (tj. Dz. U. z 2020r. poz. 1062) w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Olsztynie wyznaczony został Koordynator do spraw dostępności.

Do zadań Koordynatora do spraw dostępności należy przede wszystkim:

  • wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez jednostki: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Olsztynie, domy pomocy społecznej oraz szkoły i placówki oświatowe prowadzone przez Powiat Olsztyński
  • przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
  • monitorowanie działalności w/w jednostek w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Koordynator ds. dostępności
Pan Rafał Zabłotny
Swym zakresem działania obejmuje Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Olsztynie, domy pomocy społecznej oraz szkoły i placówki oświatowe prowadzone przez Powiat Olsztyński.

Dane kontaktowe:
Tel. 89 523 28 16

e-mail: rafal.zablotny@powiat-olsztynski.pl

Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami

  • Wniosek z żądaniem o zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej lub aplikacji mobilnej (pobierz word)
  • Wniosek o zapewnienie dostępności (pobierz word)
  • Informacja o braku dostępności (pobierz word)

Wnioski o zapewnienie dostępności

Do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Olsztynie (dalej „Centrum”) można złożyć wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej (dalej „wniosek”).

Kto może złożyć wniosek

Klient w zakresie dostępności Centrum może:

  1. poinformować o braku dostępności;
  2. złożyć wniosek o zapewnienie dostępności;
  3. złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności.

Zgłoszenie, o którym mowa w pkt 1, ma charakter wyłącznie informacyjny i może być złożone przez każdego klienta Centrum.

Wniosek, o którym mowa w pkt 2, może złożyć osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy. Po wykazaniu interesu faktycznego, tj. wskazaniu realnej potrzeby skorzystania z usług Centrum osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy ma prawo wystąpić do Centrum z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.

Wniosek zawiera:

  1. dane kontaktowe wnioskodawcy;
  2. wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
  3. wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
  4. wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.

Termin realizacji

Zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku następuje bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku, nie jest możliwe w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, to Centrum niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.

W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności w zakresie określonym we wniosku, Centrum jest obowiązane zaproponować rozwiązanie alternatywne oraz dołączyć uzasadnienie.

Złożenie wniosku

Wniosek można:

  1. przesłać na adres: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Olsztynie, Plac Bema 5, 10-516 Olsztyn;
  2. złożyć w sekretariacie głównej siedziby Centrum ul. Bałtycka 65 w Olsztynie w godzinach funkcjonowania Centrum;
  3. przesłać za pośrednictwem EPUAP (www.epuap.gov.pl);
  4. przesłać pocztą elektroniczną, na adres e-mail: zablotny@powiat-olsztynski.pl

Wnioski rozpatrywane są przez Koordynatora ds. dostępności.

Tryb odwoławczy

W przypadku gdy Centrum nie zapewniło wnioskodawcy dostępności:

  1. w sposób i w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (podstawowe załatwienie sprawy), albo
  2. w terminie 2 miesiące od dnia złożenia wniosku (w terminie wydłużonym), albo
  3. z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności
  4. wnioskodawca ma prawo do złożenia skargi na brak dostępności do Prezesa Zarządu PFRON.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi w terminie 30 dni od dnia, w którym upłynął odpowiednio termin, o którym mowa w pkt 1 lub 2, albo od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w pkt 3.

Wniosek z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej (dalej „żądanie”)

Kto może wystąpić z żądaniem

Każda osoba w zakresie dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych Centrum lub ich elementów może:

  1. poinformować o braku dostępności;
  2. złożyć żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej;
  3. złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności.

Żądanie zawiera:

  1. dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem;
  2. wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej Centrum, które mają być dostępne cyfrowo;
  3. wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem;
  4. wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.

Termin realizacji

Zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej Urzędu następuje bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.

Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej Centrum nie może nastąpić w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem, to Centrum niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności cyfrowej, jednak nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.

W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej zgodnie z żądaniem Centrum powiadamia osobę występującą z żądaniem o jej przyczynach i wskazuje alternatywny sposób dostępu do tego elementu wraz z uzasadnieniem.

Złożenie żądania

Żądanie można:

  1. przesłać na adres: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Olsztynie, Plac Bema 5, 10-516 Olsztyn;
  2. złożyć w sekretariacie głównej siedziby Centrum ul. Bałtycka 65 w Olsztynie w godzinach funkcjonowania Centrum;
  3. przesłać za pośrednictwem EPUAP (www.epuap.gov.pl);
  4. przesłać pocztą elektroniczną, na adres e-mail: zablotny@powiat-olsztynski.pl

Wnioski rozpatrywane są przez Koordynator ds. dostępności.

Tryb odwoławczy

W przypadku gdy:

  1. Centrum odmówiło zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub wskazanego elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej Centrum, wskazanych w żądaniu, albo
  2. osoba występująca z żądaniem odmówi skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu
  3. osoba występująca z żądaniem ma prawo do złożenia do Centrum skargi w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej.

 

Deklaracja dostępności

Deklaracja dostępności serwisu internetowego www.pcpr-powiatolsztynski.pl

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Olsztynie zobowiązuje się zapewnić dostępność strony internetowej Centrum zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do serwisu internetowego www.pcpr-powiatolsztynski.pl

Na stronie internetowej Centrum można korzystać ze skrótów klawiaturowych:

  • TAB – przejście do następnej pozycji,
  • SHIFT + TAB – przejście do poprzedniej pozycji,
  • ENTER – przejście do podrzędnej pozycji lub wybór pozycji,
  • STRZAŁKA GÓRA/DÓŁ – nawigowanie po pozycjach w zakresie jednego poziomu,
  • SPACJA – wybór pozycji,
  • ESCAPE – powrót do nadrzędnej pozycji.

Strona internetowa posiada też następujące ułatwienia:

  • możliwość powiększenia wielkości liter na stronie
  • moduł wyszukiwania
  • możliwość zmiany widoku na wysoki kontrast
  • możliwość zmiany skali szarości
  • możliwość opcji „jasne tło”
  • możliwość podkreślenia linków
  • możliwość opcji prostej czcionki
  • wyróżniony kontrast odnośników

Informacje kontaktowe:

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest koordynator do spraw dostępności Rafał Zabłotny. Kontaktować można się dzwoniąc pod numer telefonu: 89 523 28 16 lub wysyłając e-mail pod adres: rafal.zablotny@powiat-olsztynski.pl. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.

 

Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie którego elementu strony internetowej dotyczy oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny sposób przedstawienia tej informacji.

Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie z informacją o terminie realizacji, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.

W przypadku gdy podmiot odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę na takie działanie do Rady Powiatu w Olsztynie.

Budynek Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Olsztynie – siedziba przy  ul. Bałtycka 65, 10-175 Olsztyn

Status dostępności architektonicznej

Do wejścia na teren posesji oraz głównego wejścia do budynku od ulicy prowadzą schodki, brak podjazdu rampy. Wejście jest trudnodostępne dla osób z wózkach. Do niższej kondygnacji budynku prowadzi utwardzone zejście, bez poręczy. Wejście jest trudnodostępne dla osób z wózkach.

Brak toalety przystosowanej dla osób na wózkach.

W obiekcie nie ma oznaczeń w alfabecie brajla, oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych lub słabo widzących oraz nie ma systemu naprowadzającego dźwiękowo osoby niewidome i słabowidzące. Brak jest również pętli indukcyjnych.

Przed budynkiem znajduje się ogólnodostępny parking. Brak na parkingu miejsc wyznaczonych dla osób niepełnosprawnych.

Wstęp z psem asystującym

Do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem.

Tłumacz języka migowego

W budynku nie ma możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego.

Siedziba Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Olsztynie przy Pl. Bema 5, 10-516 Olsztyn (Budynek Starostwa Powiatowego w Olsztynie)

Status dostępności architektonicznej

Do budynku prowadzi pięć wejść. Dwa wejścia od strony Pl. Bema – wejście po lewej stronie wolne jest od barier, przed wejściem po prawej stronie znajduje się jeden wysoki stopień. Trzy wejścia są od strony ul. Kopernika. Od  parkingu budynku Starostwa Powiatowego wejście główne przeznaczone jest dla interesantów. Są tam drzwi rozsuwane i nie ma barier architektonicznych. Dwa boczne wejścia przeznaczone są dla pracowników. Prowadzą do nich schody.

W budynku na parterze od strony Placu Bema znajduje się plan tyflograficzny parteru wraz z zaznaczonymi drogami ewakuacji. Żeby dotrzeć do planu, należy po wejściu do budynku skręcić w lewo. Następnie przejść przez kolejne drzwi w korytarzu. Plan znajduje się na ścianie po prawej stronie 5 metrów od drzwi wejściowych. Plan został zasygnalizowany polem uwagi. 3 metry za planem (po tej samej stronie korytarza) znajduje się Biuro Obsługi Interesanta, gdzie można uzyskać wskazówki i pomoc w załatwieniu sprawy w urzędzie.

Po wejściu do budynku od strony Pl. Bema, minięciu Biura Obsługi Interesanta – korytarz skręca w prawo i prowadzi do głównego holu budynku. W korytarzu są schody – 5 stopni. Brak schodołazu i podjazdu.

Do wejścia dla interesantów,  od strony ul. Kopernika prowadzi jeden stopień. Został jednak wykonany podjazd. Po wejściu do budynku po lewej stronie znajduje się winda osobowa. Do windy prowadzi ścieżka naprowadzająca. W windzie są przyciski wypukłe z informacją w alfabecie Braiile’a, brakuje jednak informacji głosowych.

Wejścia główne do budynku posiadają znaczniki ToTuPoint – system naprowadzający dźwiękowo osoby niewidome i słabowidzące, będące jednocześnie oznaczeniem wyjść ewakuacyjnych. Wejścia nie są zabezpieczone bramkami.

Dla osób na wózkach dostępne są  korytarze i pomieszczenia. Do pierwszego piętra na którym jest siedziba Centrum dojeżdża winda.

Toalety dla osób niepełnosprawnych znajdują się na parterze, pierwszym i drugim piętrze budynku.

Na parkingu wewnętrznym od ul. Kopernika wyznaczono 1 miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych. Od strony Placu Bema na parkingu publicznym należącym do Gminy Olsztyn znajduje się 1 miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami.

Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.

 

Status dostępności komunikacyjno-informacyjnej

W budynku zainstalowane są dwie pętle indukcyjne. Jedna w biurze obsługi interesanta, druga w Wydziale Komunikacji i Transportu – stanowisko nr 2. Żeby załatwić sprawę w Wydziale Komunikacji, można umówić się na wizytę przez Internet lub na miejscu pobrać odpowiedni bilet z numerkiem. Miejsca, w których zamontowane są pętle indukcyjne są oznaczone za pomocą odpowiednich tabliczek.

Oznaczenia w alfabecie brajla dostępne są w windzie oraz na poręczach schodów z informacją o kondygnacji budynku. Toalety w budynku zostały wyposażone w tabliczki z wypukłymi oznaczeniami i informacjami w alfabecie Braille’a.

Wszystkie pomieszczenia Centrum oznaczone zostały tabliczkami informacyjnymi wypukłymi i w alfabecie Braille’a. Tabliczki umieszczone są na drzwiach nad klamką.

Duże tablice informacyjne w budynku nie posiadają dużego kontrastu i nie zawierają informacji w alfabecie Braille’a.

Język migowy

W budynku Starostwa Powiatowego w Olsztynie jest możliwość  skorzystania z bezpłatnych usług tłumacza migowego w stanowisku pracy do Spraw Obsługi Interesantów, w godzinach obsługi klienta po wcześniejszym zgłoszeniu takiej potrzeby.

Zgodnie z ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 roku o języku migowym i innych środkach  komunikowania się osoby doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się (osoby głuche i głuchonieme) mogą:

  • kontaktować się ze Starostwem Powiatowym w Olsztynie osobiście zgłaszając się w Stanowisku Pracy do Spraw Obsługi Interesantów w siedzibie przy Placu Bema 5 w Olsztynie w godzinach pracy urzędu,
  • komunikować się z Centrum za pomocą:
  • poczty elektronicznej – rafal.zablotny@powiat-olsztynski.pl,
  • faksu – numer (89) 544 38 11.

W kontakcie z urzędem osoba niepełnosprawna będzie miała prawo do:

  • pośrednictwa tłumacza PJM – polskiego języka migowego,
  • pośrednictwa tłumacza SJM – systemu językowo – migowego,
  • tłumacza przewodnika, nazwanego w ustawie tłumaczem SKOGN.

Aby skorzystać z pośrednictwa  tłumacza należy powiadomić Centrum (np. e-mailem lub faksem) na trzy dni robocze przed planowanym terminem załatwienia sprawy, z wyłączeniem sytuacji nagłych.

Usługa jest bezpłatna dla osoby uprawnionej, będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Uwaga!

W przypadku korzystania przez osoby uprawnione z pomocy tzw. osoby przybranej, czyli osoby, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumiewania się z osobą uprawnioną i udzielenia jej pomocy w załatwieniu spraw, wizyta w Centrum nie musi być wcześniej uzgadniana.

Wstęp z psem asystującym

Do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem.