Warsztat Terapii Zajęciowej w Dobrym Mieście powstał w grudniu 2004 r. W chwili obecnej w placówce terapią objętych jest 50 uczestników ze wskazaniem do terapii zajęciowej. Zajęcia terapeutyczne prowadzone są przez 5 dni w tygodniu w 10 pracowniach zawodowych:

  • Pracownia plastyczna
  • Pracownia stolarsko-ślusarska
  • Pracownia gospodarstwa domowego
  • Pracownia komputerowa
  • Pracownia życia codziennego
  • Pracownia technik użytecznych
  • Pracownia krawiecko-hafciarska
  • Pracownia ceramiczna
  • Pracownia umiejętności społecznych
  • Pracownia artystyczna

Dodatkowo uczestnicy objęci są zajęciami z rehabilitacji, logopedii i  muzykoterapii, jak również odbywają się  spotkania z pedagogiem i psychologiem. Poza codziennymi zajęciami w placówce, uczestnicy biorą udział w zewnętrznych i wewnętrznych praktykach zawodowych. Funkcjonuje także  grupa self – adwokatów. Celem nadrzędnym WTZ jest preorientacja zawodowa i rehabilitacja społeczna zmierzająca do ogólnego rozwoju każdego uczestnika oraz rozwijanie sprawności psychofizycznych niezbędnych do samodzielnego i aktywnego życia w środowisku. Placówka włącza się we wszelkie formy aktywności społecznej poprzez organizowane przez miasto inicjatywy i spotkania kulturalne oraz sama jest organizatorem wielu wydarzeń. WTZ współpracuje także z różnego rodzaju instytucjami działającymi na terenie Gminy Dobre Miasto.

 

Pracownia gospodarstwa domowego

Głównym celem pracowni gospodarstwa domowego jest rozwijanie zaradności oraz samodzielności życiowej poprzez naukę przygotowywania prostych a jednoczenie zdrowych posiłków. Podczas codziennych zajęć uczestnicy uczą się posługiwania podstawowymi narzędziami kuchennymi oraz obsługi sprzętów AGD.  W pracowni gospodarstwa domowego uczestnicy doskonalą umiejętność przygotowywania stanowiska pracy i zachowywania przy nim czystości a także estetycznego przygotowywania posiłków a następnie ich spożywania . W pracowni gospodarstwa domowego uczestnicy tworzą menu zgodnie z zasadami zdrowego żywienia a także przygotowują listę zakupów , którą następnie realizują, dzięki czemu poznają wartość pieniądza a także kształtują umiejętność dokonywania zakupów .

 

Pracownia komputerowa

Pracownia komputerowa wyposażona jest w sprzęt komputerowy umożliwiający przeprowadzenie zajęć mulimedialnych. Osoby pracujące w tej pracowni zdobywają umiejętności posługiwania się edytorem tekstu, arkuszem kalkulacyjnym, prostym programem graficznym. Przygotowany materiał przenoszą na formę papierową obsługując drukarkę, gilotynę, laminator, skaner. Uczą się także bezpiecznego i efektywnego korzystania z Internetu. W trakcie zajęć uczestnicy wykonują różnego rodzaju prace na potrzeby warsztatu m.in. zaproszenia, dyplomy, kartki okolicznościowe, grafiki, oprawy dokumentów (bindowania, zszywania, klejenia).

 

Pracownia plastyczna

Na co dzień w pracowni plastycznej celem jest terapia przez sztukę. Z jednej strony praca w pracowni jest polem do kreatywnych poszukiwań i ekspresji emocji, z drugiej zaś miejscem, gdzie powstają piękne prace które w efekcie mają budować poczucie sprawczości, stworzyć możliwości pokonywania własnych ograniczeń w procesie wspólnego tworzenia pracy oraz stawać się eksponatami na wystawach i innych tego typu spotkań. W pracowni wykorzystujemy różne techniki plastyczne, dostosowanie do zainteresowań i zdolności uczestników, tak aby każdy mógł realizować i urzeczywistniać własne pomysły .

Działalność plastyczna sprawia uczestnikom wiele radości i daje dużo satysfakcji tym bardziej, iż wiele  naszych prac zostało nagrodzonych podczas prestiżowych konkursów plastycznych. Prace były również wystawiane na wielu wernisażach i cieszyły się ogromnym zainteresowaniem.

 

Pracownia artystyczna

Głównym celem pracy terapeutycznej w pracowni artystycznej jest rozbudzanie i kształtowanie estetycznego postrzegania świata. Pracownia umożliwia rozwój i kształtowanie umiejętności manualnych, rozwijanie wyobraźni i kreatywności, rozbudzanie twórczego myślenia oraz zainteresowania różnymi technikami. Podczas terapii zajęciowej tworzone są przedmioty użytkowe z papieru, wykliny (koszyki, wazony), wykonywane są różnego rodzaju stroiki okolicznościowe, wianki, broszki z filcu, zabawki, oklejanie butelek. Pracownia wyposażona jest dodatkowo w maszynę do szycia, na której uczestnicy pod kierunkiem terapeuty wykonują ozdobne poduszki, lalki, misie, maskotki. Prace cieszą się ogromną popularnością na naszych Kiermaszach Bożonarodzeniowych. Zajęcia w pracowni artystycznej sprzyjają odreagowaniu negatywnych emocji, zmniejszają napięcie psychiczne. Zwiększają poziom samoświadomości i samoakceptacji oraz pobudzają kreatywność i twórcze myślenie.

 

Pracownia ceramiczna

Pracownia ceramiczna zajmuje się rehabilitacją w zakresie nabywania umiejętności wytwarzania produktów codziennego użytku z gliny, tworzenia ich za pomocą odlewów jak i samodzielnego ręcznego wyrabiania. Podczas zajęć prowadzonych w pracowni uczestnicy zapoznają się z procesami technologicznymi, właściwościami gliny, metodami zdobnictwa oraz wypalaniem gotowych prac w piecu. Poprzez te zajęcia rozwijają sprawność motoryki małej, wyobraźnię, kreatywność. Praca z materiałem, jakim jest glina uczy ich dokładności, cierpliwości oraz dyscypliny. Rozwija wyobraźnię i ekspresję plastyczną.

 

Pracownia umiejętności społecznych

Głównym celem działalności pracowni umiejętności społecznych jest kształtowanie/rozwijanie/podnoszenie szeroko rozumianych umiejętności społecznych. Są to m.in. umiejętności: aktywnego słuchania, zadawania pytań, inicjowania, włączania się i podtrzymywania rozmowy, nieprzerywania wypowiedzi innych, czy wyrażania i przyjmowania krytyki. Istotnym celem codziennej pracy jest również radzenie sobie z emocjami i uczuciami – rozpoznawanie emocji swoich i innych osób, nazywanie emocji i odpowiednie ich wyrażanie. Ważne jest również rozwijanie samoświadomości, samodecyzyjności, podnoszenie poczucia własnej wartości i akceptacja własnej niepełnosprawności. W zależności od możliwości psychofizycznych uczestników, podczas pracy indywidualnej i grupowej szlifowane są umiejętności czytania, pisania, liczenia i logicznego myślenia. Rozwijane są zdolności komunikacyjne, wyobraźnia i kreatywność. Pracownia organizuje i bierze udział w wyjściach do instytucji pożytku publicznego, typu Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, czy też Urząd Miejski. Podczas takich spotkań uczestnicy nabywają wiedzę nt. działalności danych instytucji oraz kształtują i rozwijają umiejętności prawidłowego zachowania w kontaktach oficjalnych.

 

Pracownia krawiecko-hafciarska

Praca w pracowni  krawiecko-hafciarskiej umożliwia zdobycie umiejętności z zakresu szycia na maszynie, szycia ręcznego, haftu,  pracy na szydełku. Uczestnicy nabywają umiejętności  posługiwania się  podstawowymi przyborami takimi jak igła, nożyczki, żelazko, szydełko, maszyna do szycia  a wszystko po to, aby przyswoić  sobie  czynności  takie jak przyszywanie guzików, cerowanie czy drobne przeróbki odzieży. Poznają rodzaje i właściwości materiałów krawieckich, hafciarskich i  tajniki szycia maszynowego. Uczą się możliwości wykorzystywania łączenia różnych materiałów, doboru koloru, projektowania wzorów, co umożliwia im wykonanie efektownych wyrobów m.in. ozdobnych patchworków , poduszek, pomocy kuchennych, maskotek, siatek na zakupy. Wszystkie te czynności usprawniają manualność rąk i palców, ćwiczą koordynacje wzrokowo-ruchową i spostrzegawczość. Uczestnicy opanowują podstawowe operacje technologiczne: cięcie, wycinanie, krojenie, klejenie i naklejanie, szycie różnymi ściegami, dzierganie, haftowanie. Rozwijają wyobraźnię, rozbudzają wrażliwość estetyczną, kształtują umiejętności organizacji pracy,  cierpliwość i wytrwałość, pogłębiają wiarę we własne możliwości.  Wzmacniają poczucie odpowiedzialności za wykonywaną pracę i stanowisko pracy oraz umiejętności wykonywania pracy grupowej. Nabyte umiejętności umożliwiają tworzenie i wykorzystanie własnej pracy do celów artystycznych, użytkowych i zawodowych.

 

Pracownia życia codziennego

Pracownia życia codziennego jak sama nazwa wskazuje ma na celu przygotowanie uczestników do samodzielnego wykonywania podstawowych czynności i prac związanych z potrzebami życia codziennego. Wszystkie wykonywane czynności sprzyjają budowaniu pewności sienie, rozwijaniu zainteresowania, uczą samodzielności i samoobsługi, doskonalą umiejętności współdziałania w grupie. Podejmowane w pracowni działania mają na celu rozwijanie, kształtowanie, doskonalenie i usprawnianie funkcji psychomotorycznych (percepcyjno-motorycznych) oraz poznawczych uczestników, jak również umiejętności z zakresu samoobsługi, komunikowania się i uspołecznienia.

Pracownia technik użytecznych

Celem pracowni jest wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności potrzebne do wykonania  przedmiotów  użytkowych i dekoracyjnych z zastosowaniem różnych technik artystycznych. Pracownia technik użytecznych pozwala na rozwijanie wyobraźni i umiejętności na wielu płaszczyznach  takich jak: rysunek, malarstwo, rzeźba. Uczestnicy pracują  następującymi technikami: decoupage, efekt spekanej farby, cieniowanie, witraż. Główne  założenia pracowni to: rozbudzanie i kształtowanie estetycznego postrzegania świata, rozwijanie twórczości artystycznej, rozwijanie twórczego myślenia, zainteresowania sztuką i jej technikami, kształcenie umiejętności posługiwania się różnymi technikami, doskonalenie umiejętności manualnych, rozwijanie wyobraźni i kreatywności.

Uczestnicy w ramach zajęć wykonują między innymi: dekoracje wielkanocne i bożonarodzeniowe, kartki i obrazy świąteczne i okolicznościowe różnymi technikami.

 

Psycholog

W Warsztacie Terapii Zajęciowej prowadzone jest  wsparcie psychologiczne i zajęcia integracyjne nabywania umiejętności społecznych, odbywają się konsultacje indywidualne oraz zajęcia psychoedukacyjne.

Główne cele prowadzonych zajęć to:

  • stwarzanie sytuacji sprzyjającym pozytywnym przeżyciom, prowadzących do słownego ich określania
  • prowokowanie do działania i nazywania tego, co uczestnik czyni i do czego zmierza
  • stymulowanie rozwoju społeczno-emocjonalnego, stopniowe pokonywanie reakcji lękowych, wykonywanie samodzielnie zadań, rozwijanie wiary we własne możliwości, nagradzanie nawet nieznacznych postępów
  • kształtowanie komunikatywności mowy
  • poznawanie otaczającego świata za pomocą narządów zmysłów
  •  wzbogacanie zasobu słownictwa
  • wzbogacanie zaufania poprzez przydzielanie uczestnikom określonych ról
  • wyrabianie wiary we własne siły poprzez przechodzenie od rzeczy bliższych do dalszych, od łatwiejszych do trudniejszych
  • regulowany czas pracy
  • uczenie cierpliwości oraz oswajanie z możliwością niepowodzenia
  • bazowanie na mocniejszych stronach uczestnika
  • usprawnianie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej
  • stała współpraca z rodzinami i kontynuowanie oddziaływań w warunkach domowych

 

Zajęcia logopedyczne

Pracownia logopedyczna w swoich działaniach obejmuje korygowanie ewentualnych wad wymowy, poprawę wyrazistości i jakości wypowiedzi prezentowanych przez uczestników. W dużej mierze skupia się na polepszaniu sprawności i kompetencji komunikacyjnych oraz przełamywaniu barier związanych z inicjowanie oraz podtrzymaniem dialogu. Ważnym elementem pracy na zajęciach logopedycznych jest poszerzanie zasobu słownictwa, ćwiczenia narządów artykulacyjnych oraz ćwiczenia oddechowe.

 

Zajęcia pedagogiczne

Pracownia pedagoga to miejsce, w którym wszyscy uczestnicy osiągają swoje małe sukcesy. Codziennie podnoszą umiejętności z zakresu technik szkolnych, czytają, piszą, liczą. Ponadto, pracując indywidualnie i w parach mają okazję do rozwijania swoich kompetencji społeczno – emocjonalnych, odgrywając scenki sytuacyjne, rozmawiając o swoich emocjach i rozwiązując problemy życia codziennego. Otrzymują tu wsparcie i motywację do działania, do nauki, samokształcenia i nieustannego rozwoju.

 

Pracownia rehabilitacyjna

Głównym celem pracowni rehabilitacyjnej jest podnoszenie sprawności fizycznej, wydolności organizmu i siły mięśniowej uczestników. Podczas terapii skupiamy się na usprawnieniu funkcji motorycznych a także nauce utrzymania prawidłowej postawy ciała. W pracowni rehabilitacji uczestniczy mają zapewnione szeroko rozumiane zajęcia  usprawniające. Wykorzystywana jest kompleksowa, systematyczna rehabilitacja obejmująca kinezyterapię, fizykoterapię, terapie manualną oraz kinesiotaping.

Poza podstawowymi zajęciami w pracowni rehabilitacji, uczestnicy wraz z fizjoterapeutką regularnie uczęszczają na siłownię celem skorzystania z treningu wzmacniającego,  a także chodzą na trening Nordic Walking, aby zwiększyć wytrzymałość organizmu, kształtować równowagę i koordynację wzrokowo – ruchową, podtrzymać lub poprawić funkcję chodu.

Wypracowane cechy motoryczne uczestniczy dzielnie reprezentują na wielu zawodach dla osób z niepełnosprawnościami, co widać po wielu zdobytych medalach i dyplomach.

 

Pracownia stolarsko-ślusarska

Pracownia stolarsko-ślusarska jest to wyjątkowe miejsce, w którym  uczestnicy nabywają praktycznych umiejętności obróbki drewna. Utrwalają umiejętności takie jak piłowanie, szlifowanie powierzchni, wiercenie, wycinanie nietypowych kształtów w materiale z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi; ponadto wykorzystują w swojej pracy poznane metody łączenia materiałów: klejenia, zbijania, skręcania. Uczestnicy uczą się również rozmaitych sposobów wykańczania produktów z wykorzystaniem materiałów barwiących i zabezpieczających  drewno (starają się przy tym nadać swoim wyrobom estetyczny wygląd).

W wyniku ogromnego zaangażowania wszystkich uczestników w pracowni przygotowywane są wyroby oraz prace, które wzbogaciły niejeden świąteczny kiermasz oraz kiermasz rzemiosła. Były to różnego rodzaju przedmioty codziennego użytku (ławki, taborety, deski do krojenia, szafki, stojaki na papier), ale także wyroby dekoracyjne takie jak: anioły, choinki, stajenki, donice, ramki i ramy, płaskorzeźby, figurki świąteczne- Bożonarodzeniowe i Wielkanocne, świeczniki, organizery, szkatułki, dekoracje ogrodowe, medale na imprezy sportowe.

Zajęcia w pracowni stolarsko- ślusarskiej to nie tylko praca w drewnie, ale także kształtowanie właściwych postaw prospołecznych – nabywanie umiejętności prawidłowej komunikacji, funkcjonowania w grupie, samodyscypliny i odpowiedzialności za powierzone zadania.

 

Muzykoterapia

Forma zajęć z muzykoterapii przebiega w podziale na grupy, terapią objęci są wszyscy uczestnicy placówki WTZ. Zajęcia dostosowane są do indywidualnych potrzeb, możliwości i predyspozycji uczestników, zgodnie z Indywidualnym Programem Rehabilitacji i planem pracy na dany rok. Zastosowane podczas zajęć techniki to muzykoterapia aktywna i receptywna. Celem głównym jest rozwijanie kompetencji twórczej i samorealizacji. Odbywa się to poprzez różne formy zajęć takie jak choreoterapia, doskonalenie gry na instrumentach perkusyjnych i melodycznych, logorytmika, śpiewoterapia, treningi relaksacyjne czy pantomima. Uczestnicy uczą się w ten sposób prawidłowo rozładowywać zblokowane emocje, poszerzają mowę czynną i bierną, współpracują i integrują się w grupie. Rozwijają swoje umiejętności wokalne, taneczne, teatralne i instrumentalne, co wpływa na wzrost pewności siebie i wiarę we własne możliwości. Poprzez doskonalenie gry na instrumentach muzycznych mają szansę rozwijać zdolności motoryczne i sprawność manualną natomiast stosowane śpiewoterapia i ćwiczenia z zakresu emisji i higieny głosu  wpływają korzystnie na usprawnianie pracy aparatu głosowego, co przekłada się na poprawę w zakresie komunikacji.Dodatkowo prowadzone są dwie grupy artystyczne: zespół muzyczny „Bandadana” oraz grupa teatralno – taneczna  „Niepokorni”. Praca z zespołami polega przede wszystkim na rehabilitacji społecznej uczestników poprzez podtrzymanie integracji ze środowiskiem lokalnym i uczestnictwo w życiu kulturalnym miasta, udział w przeglądach artystycznych i występach podczas imprez cyklicznych organizowanych przez placówkę oraz  w środowisku lokalnym. Ta forma terapii stwarza uczestnikom  możliwość samorealizacji, rozwój inwencji twórczej, kreatywności i poczucia sprawczości, co przekłada się na większą wiarę w siebie i wpływa na prawidłowe komunikacyjnych i społecznych, a także mobilizowanie do kreatywności, inwencji funkcjonowanie uczestników w społeczeństwie.